Meer regie
Steeds meer mensen met een chronische aandoening gaan minder vaak voor hun controles naar de zorgverlener toe, omdat ze thuis worden gemonitord. Zij geven hun waardes op afstand door via een app. “Sinds ik thuis meet, heb ik meer regie over mijn eigen gezondheid. Zo voel ik het echt”, zegt Dory. “Het geeft mij een veilig gevoel. Ik word serieus genomen en gezien.”
Geen zorgen
Ze legt uit: “Iedere donderdagochtend meet ik mijn bloeddruk en gewicht en dat geef ik door aan mijn zorgverlener via de app. Daardoor weet ik ook dat ik mij geen zorgen hoef te maken als ik mij niet zo goed voel en mijn waardes toch goed zijn. Ik vind het prettig dat er korte lijntjes zijn tussen mij en de zorgverleners onderling. Ze bellen mij als ze afwijkende waarden zien. Dat voelt fijn.”
Vertrouwd
“Bovendien voelt het goed dat als mijn bloeddruk bijvoorbeeld veel hoger is dan normaal, iemand mij belt en we samen kijken wat er aan de hand is. En als het nodig is, passen we de medicatie aan. Dat is vaak dezelfde persoon, of iemand die mij kent en werkt in het team van het medisch servicecentrum. Dat voelt vertrouwd, vooral omdat ze weten wie ik ben. Ik ben bijvoorbeeld erg optimistisch ingesteld en trek niet snel aan de bel als er iets is. Dus als ze dan een keer iets van mij horen, weten ze meteen dat ik mij serieus zorgen maak.”
Efficiënter voor zorgverleners
Dory meet sinds zo’n 3 jaar thuis haar bloeddruk en gewicht. Door het thuismeten en de telefonische consulten, hoeft zij minder vaak naar het ziekenhuis. “"Ik kan me goed voorstellen dat dit zowel de verpleegkundige als de cardioloog werk en vooral tijd bespaart. Omdat zij direct op de hoogte zijn van mijn gezondheidstoestand en de actuele gegevens meteen beschikbaar hebben. Dit maakt het proces veel efficiënter."
Kleine groepen
Ze is erg tevreden over het gebruik van de app, het thuismeten en het contact met de zorgverleners van het medisch servicecentrum. Dory: “De verpleegkundig specialist hartfalen adviseerde mij thuis te gaan meten en ik vond het meteen een goed idee. Ik kreeg geen persoonlijke uitleg, maar ontving thuis een brief en bloeddrukmeter. De app heb ik gedownload en vervolgens heb ik een aantal instructievideo's bekeken. Het ging allemaal vrij gemakkelijk. Het duurde alleen even voordat ik begreep hoe ik zelf een berichtje moest sturen. Maar dat is gelukt.”
Tip van Dory
Dory heeft nog wel een tip: “Ik vind het belangrijk dat het team van zo’n medisch servicecentrum kleinschalig blijft. Dat vind ik juist de sterkte. Dus laat de groepen mensen die ze behandelen niet te groot worden en zorg dat het team zoveel mogelijk hetzelfde blijft. Daardoor voelt het voor mij persoonlijker en voel ik mij echt gezien en gehoord.”
Onderzoek naar thuismonitoring
Het Vliegwielprogramma heeft onderzoek gedaan naar ervaringen van mensen die aan thuismonitoring doen. Lees meer over het onderzoek en bekijk de resultaten, of de patiëntinzichten en aambevelingen.