Mentaal sterker en meer zelfvertrouwen door thuismonitoring

25-10-2024
126 keer bekeken 0 reacties

Doordat Jan van de Westeringh thuis wordt gemonitord heeft hij meer zelfvertrouwen en beter inzicht gekregen in zijn ziekteproces. Jan is 68 jaar, woont in Mijdrecht en heeft COPD. Hij wordt al zes jaar gemonitord door het St. Antonius Ziekenhuis in Woerden via de Thuismeten App Luscii.

“Het heeft mij zoveel gebracht. En begrijp mij niet verkeerd, je moet er echt wel iets voor doen. Het start met een positieve wil en eigen inzet. Je moet bereid zijn om kritisch naar je eigen functioneren te kijken. Bovendien moet je gemotiveerd zijn om te veranderen en bereid zijn om fysiotherapie te volgen. Door het thuismonitoren ben ik mentaal sterker. Het is voor mij een leuke uitdaging geworden om van iedere dag een feestje te maken.”  

Beter omgaan met ziekte 

Sinds Jan thuis wordt gemonitord en hij zelf zijn waardes moet meten en doorgeven, kan hij naar eigen zeggen beter omgaan met zijn ziekte. “Ik ben me fysiek en mentaal meer bewust van mijn grenzen”, zegt Jan. “Nu denk ik beter na over de mate waarin ik me benauwd voel of als ik pijn heb. Ik kan zelf sturing geven aan hoe ik erover denk. Als ik bijvoorbeeld merk dat mijn waardes minder goed zijn, dan raak ik niet meteen in paniek, maar ga ik eerst bij mijzelf te rade of ik de dag ervoor misschien te veel heb gedaan. Vaak is dat wel het geval. Zo kan ik de uitslag relativeren. En anders heb ik altijd nog de longverpleegkundige achter de hand die ik via de app om advies kan vragen.” 

Lichamelijke klachten zelf opvangen


Destijds werd in een bijeenkomst uitgelegd hoe de app en het thuismonitoren werkt. Vervolgens kwam een verpleegkundige bij Jan thuis om hem verder te helpen en is er samen met hem een longplan opgesteld. Wanneer hij wekelijks zijn waarden invult en hij komt hoger uit dan in het plan staat, krijgt hij zelf en ook de longverpleegkundige een signaal. Vervolgens kan Jan in het longplan kijken welke actie hij moet ondernemen. “Dit helpt mij om veel lichamelijke klachten zelf op te vangen. Hierdoor hoef ik minder vaak contact te zoeken met de longverpleegkundige of de longarts. Dat scheelt hen veel tijd en werk.”   


Ziekenhuisbezoeken sterk verminderd 

Toen hij voor het eerst de app ging gebruiken en thuis werd gemonitord, ging het niet meteen goed met hem. De COPD werd bij hem in een laat stadium vastgesteld. Hij had daarom veel ontstekingen en complicaties waardoor hij regelmatig antibiotica en prednisolon gebruikte. De eerste periode met de app had Jan dan ook veel contact met de longverpleegkundige en de longarts omdat de medicatie slecht aansloeg. Maar toen hij eenmaal beter was ingesteld op de medicatie ging het snel goed. Hierdoor, en door het frequente contact via thuismonitoring, heeft hij afgelopen periode zelfs geen opnames in het ziekenhuis meer gehad! “Nu heb ik nog maar één keer per maand contact met de longverpleegkundige en één keer in de twee of drie maanden heb ik een telefonisch consult met de longarts. Ik vul in het begin van de week de vragen in en de volgende dag worden deze ingezien door de longverpleegkundige. Bij twijfel belt ze mij meteen. Hierdoor hebben we de afgelopen tijd veel ontstekingen weten te voorkomen. Ik ging eerst iedere drie maanden naar het ziekenhuis en één keer per half jaar kreeg ik een longfunctietest. Wat ik echt opvallend vind, is dat het aantal telefonische consulten een vervanging zijn van de ziekenhuisbezoeken. Dat is voor iedereen veel efficiënter.” 

Contact via Medisch Service Center 

Jan is ooit de thuismonitoring gestart met een vaste longverpleegkundige. Maar door de toename van het aantal mensen dat ook de app gebruikt voor thuismonitoring, wordt hij nu gemonitord door een Medisch Service Center. Jan legt uit: “Dat betekent dat ik geen vast contactpersoon meer heb maar met verschillende verpleegkundigen en studenten te maken heb wanneer ik bel of gebeld wordt. Daar stond ik eerst erg kritisch tegenover. Ik vroeg mij af of ik dan wel goed geholpen zou worden. Maar het is mij 100 procent meegevallen. Het is ongelofelijk hoe snel ze reageren als ik een vraag heb. Ik ben er gewoon heel erg blij mee. Sinds ik thuismonitoring krijg door het Medisch Service Center is er ook een nieuwe toepassing in de app gekomen waardoor ik de mogelijkheid heb om via de app te vragen of ik een zorgverlener kan spreken. Als ik dat aanvraag word ik snel gebeld voor een afspraak. Mijn gevoel van veiligheid is dan ook absoluut niet verminderd sinds ik onder het Medisch Service Center val.”  

Onderzoek naar thuismonitoring 

Het programma Vliegwiel van de Patiëntenfederatie Nederland heeft onderzoek gedaan naar ervaringen van mensen die aan thuismonitoring doen. 

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van de Vliegwielcoalitie, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

Cookie-instellingen